“Brusselse PS’ers die pro-Palestijnse cola aanprijzen? Buitenlandse conflicten bepalen zelfs onze lokale politiek”. Dat is de kop van een editoriaal door politiek journalist van HLN Isolde Van den Eynde. Achter de statement zit een bizarre stunt door Brussels PS-parlementair Nawal Ben Hamou. Zij heeft als politica een pro-Palestijns colamerk gesteund via TikTok. Het illustreert de import van buitenlandse conflicten en hoe het zelfs onze lokale politiek beïnvloedt, luidt het.
Je ziet het niet vaak, en strikt genomen mag het niet: politici die reclame maken voor private bedrijven. Maar bij Ben Hamou zit er natuurlijk ook een politiek kantje aan. Ben Hamou prees in feite niet zozeer ‘Salaam Cola’ aan, maar ‘Salaam Cola’ prees Ben Hamou en de PS aan, stelt Van den Eynde dan ook. Pro-Palestijnse deugdsignalisatie is namelijk enorm belangrijk onder islamitische kiezers.
Ben Hamou was trouwens niet alleen met de Salaam Cola-reclame op TikTok. Ook de Brusselse PS-burgemeester Philippe Close promootte de ‘cola zonder suiker en zonder genocide’. “De cola is verweven met Palestina en dat pro-Palestijnse imago willen deze politici zich voor de lokale stembusslag aanmeten”, schrijft Van den Eynde. En “het is ook geen exclusief Brussels fenomeen: ook in Antwerpen wist [PVDA’er] Jos D’Haese [allochtone] kiezers te bekoren door fel campagne te voeren rond Gaza.”
Zo bepalen buitenlandse conflicten meer en meer zelfs onze lokale politiek, besluit de HLN-redactrice. Of hoe multiculturalisme onze democratie erodeert via tribalisme en religieus sektarisme.
Ça fait des mois qu’on vanne @GLBouchez sur sa proximité avec Ladbrokes, sponsor des Francs Borains. Mais en face ce n’est guère mieux. Quand ce n’est pas @RidouaneChahid qui fait la pub d’un car wash, c’est @PhilippeClose et @nawalbenhamou qui vantent un cola un peu spécial. pic.twitter.com/4HZLi88skL
— Sébastien Meunier (@sebmeunier) September 17, 2024