Uit de vandaag gepubliceerde TIMSS-resultaten, een internationaal vergelijkend onderzoek dat het niveau meet bij kinderen van het vierde leerjaar, blijkt dat Vlaamse leerlingen opvallend slecht presteren in wiskunde en in wetenschappen. Vlaanderen gaat niet alleen fors achteruit ten opzichte van eerdere metingen, maar behoort zelfs tot de zwakst presterende regio’s in Europa. Vlaams Parlementslid Roosmarijn Beckers (Vlaams Belang) reageert in een partijmededeling.
De TIMSS-resultaten van 2023 tonen een zorgwekkende achteruitgang in het niveau van Vlaamse lagere schoolkinderen. Deze resultaten sluiten aan bij de niveaudaling in lees- en taalvaardigheid die eerder werd vastgesteld in het PIRLS-onderzoek van 2021. Vorig jaar scoorden we ook al zeer zwakke PISA-cijfers.
“De situatie was al ernstig en lijkt enkel erger te worden”, reageert Beckers. “Wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid zijn niet enkel de basis voor STEM-vakken, maar hangen ook sterk samen met analytisch vermogen wat je in ieder domein nodig hebt. Dit is dus enorm schadelijk voor de toekomst van onze welvaart in Vlaanderen.”
Valse beloftes van Ben Weyts (N-VA)
Volgens Beckers verkeert ons onderwijs in een polycrisis, veroorzaakt door diverse factoren. “Het idee dat leren vooral leuk moest zijn en dat welbevinden belangrijker werd dan presteren, heeft bijgedragen aan een lagere lat. Tegelijkertijd is er een enorme toename van anderstalige leerlingen door de aanhoudende massamigratie en heeft een recordaantal leerlingen hoge leer- of zorgbehoeften.” Ook het lerarentekort, zowel kwalitatief als kwantitatief, wijst het Vlaams Parlementslid aan als oorzaak.
Bij zijn aantreden in september 2019 stelde minister Ben Weyts (N-VA) dat hij “het roer van de tanker” wilde omgooien, en dat een “remontada” noodzakelijk is voor ons onderwijs. “Daar is dus duidelijk nog niks van gekomen”, hekelt Beckers. “Nochtans had hij daartoe de Commissie Beter Onderwijs met aan het hoofd Philip Brinckman opgericht, maar drie jaar na de oplevering van hun rapport blijkt slechts een kleine minderheid van hun 58 remedies effectief gerealiseerd.”
Regeerakkoord laat veel te wensen over
Beckers heeft ook weinig vertrouwen in de huidige regering, met Zuhal Demir (N-VA) als onderwijsminister. “Het Regeerakkoord zit vol mooie missverkiezingsbeloftes, maar blinkt uit in vaagheid en gebrek aan achterliggende visie. Niet zo moeilijk aangezien de regeringscoalitie onderwijsideologisch eigenlijk een heterogeen amalgaam is. Minister Demir heeft tot nu toe op geen enkele van onze vragen inzake concrete operationalisering kunnen antwoorden. Het is duidelijk dat ze twee maand na aantreden nog altijd de nodige bagage mist.”
Het Vlaams Belang roept de regering op om het basisonderwijs te versterken, leraren beter op te leiden en het beroep aantrekkelijker te maken, onder meer door een hervorming van het lerarenstatuut. De partij pleit ook voor een effectiever GOK-beleid, een intensievere aanpak jegens anderstalige leerlingen en hun ouders, en betere ondersteuning voor anderstalige en zorgbehoevende leerlingen.
Vijf jaar beleid onder Weyts met z’n eeuwige “we gaan de tanker keren” hebben tot niks geleid. Met de huidige onervaren onderwijsminister, zeer vage beloftes in Regeerakkoord en geringe samenhang in de regering ook weinig hoop voor de toekomst. Het zal van onderuit moeten komen. pic.twitter.com/w6v1Y3Pxxb
— Roosmarijn (@BRoosmarijn) December 4, 2024