16.9 C
Brussel

NMBS: vertraging en verloedering, nu met regenboog

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Naar aanleiding van ‘IDAHOT’, de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie op 17 mei, kondigde vervoersmaatschappij NMBS aan een trein met regenboogkleuren in gebruik te nemen. Op sociale media regende het negatieve reacties. De teneur was duidelijk: de NMBS dient vooreerst werk te maken van haar kerntaken, en geen belastinggeld te verspillen aan frivoliteiten. 

Vol trots plaatste de NMBS de trein met de bedrukking “#trainbow” en regenboogkleuren op sociale media. “We stellen vanaf vandaag een echte regenboogtrein in dienst”, pronkte de vervoersmaatschappij. “Een krachtig symbool in de strijd tegen homofobie, bifobie en transfobie, die de boodschap van het belang van inclusie en diversiteit nog versterkt.”

Of men de stormvloed aan reacties verwacht had, is een andere vraag. Op sociale media regende het reacties in de trend van “Hun core business, namelijk treinen op tijd laten rijden, dat kunnen ze niet. Maar treintjes kleuren lukt dan wel weer perfect natuurlijk” en “Daarvoor is er geld genoeg bij de NMBS”. Ook haalden vele misnoegde reizigers de erbarmelijke staat van en gebrek aan veiligheidsmechanismen in verscheidene stations aan.

Geld voor politieke statements en privéchauffeurs, niet voor dienstverlening

De NMBS ging prompt over tot het blokkeren van reizigers die negatieve reacties plaatsten, maar kon het duidelijk niet bijhouden. Senator voor het Vlaams Belang Bob De Brabandere kaartte de hypocrisie van de vervoersmaatschappij aan. “Met jullie ’trainbow’ maken jullie een statement. Wie een statement maakt, kan reactie verwachten. (…) Vinden jullie het normaal dat jullie (overheidsbedrijf) aan de lopende band mensen blokkeren die zich eens kritisch uitlaten?”

Het mag niet verbazen dat de NMBS kritiek krijgt op haar uitgaven. De meeste reizigers geven prioriteit aan een vlotte dienstverlening en degelijke stations. Bovendien kwam eerder deze maand ook ander financieel wanbeheer aan het licht: de vervoersmaatschappij laat reeds jarenlang een gedetacheerde medewerker inschakelen als privéchauffeur voor de minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Ontdek zelf de vele misnoegde reacties op de aankondiging van de NMBS:

Robin Gouwy
Robin Gouwy
Robin Gouwy (Aalst, 1996°) is redactiechef van V-NIEUWS. Hij studeerde rechten aan de UGent. Voor V-NIEUWS werkte hij als APA voor de Europese fractie van het Vlaams Belang.

Gerelateerd

Meest gelezen