De lage-emissiezones stoten op enorm LEZ-verzet, niet enkel in ons land. Plannen van Londense burgemeester Sadiq Khan (Labour Party) om het controversiële systeem uit te breiden worden zowel door burgers en oppositie als zijn eigen partij aangevochten.
Voorlopig beperkt de ultralage-emissiezone (ULEZ) zich tot de stadskern van Londen, maar binnen een kleine vier weken valt de volledige ‘Greater London’-regio hieronder. Aannemers moeten nog bijna 1000 camera’s installeren voordat het systeem in werking treedt. Dit terwijl ze kampen met vandalisme en tegenstand van sommige gemeenteraden, die niet tevreden zijn met het plaatsen van camera’s op hun lokale wegen.
Meer dan 12 handhavingscamera’s worden elke week vernield of gestolen door activistische burgers, zo is woensdag bekendgemaakt. Ook politieke druk neemt alsmaar toe. Andere gemeentebesturen hebben gevraagd om het plan uit te stellen, nu de kosten voor de gemiddelde Britse burger hoog oplopen. Vorige week nog moest burgemeester Khan zich verdedigen in een zaak voor het Hooggerechtshof, waarin vijf conservatieve gemeenteraden de ULEZ aanvochten, helaas zonder succes.
Het systeem maakt gebruik van ANPR-technologie (Automatic Number Plate Recognition) om ‘vervuilende’ voertuigen te identificeren. Die krijgen te maken met een dagelijkse heffing van £12,50 wanneer de ULEZ op 29 augustus uitbreidt.
Burgemeester Khan zei dat de controversiële beslissing om de ULEZ uit te breiden “niet gemakkelijk was”, maar “we moeten alles doen wat we kunnen om de levens van Londenaren te redden en hen te beschermen tegen de gevaren van giftige lucht”.
Deze controversiële pestbelasting op autobestuurders veroorzaakte een nederlaag voor de Labour partij in de tussentijdse verkiezingen van 20 juli in Uxbridge. De kandidaat van de partij, Danny Beales, zei dat het ULEZ-plan hem zijn zetel kostte.
LEZ-verzet in Vlaanderen
Ook in eigen land zorgen lage-emissiezones (LEZ) voor ongenoegen.
Vorige maand besliste de Vlaamse regering om hun beoogde verstrenging van de lage-emissiezones in onze steden alsnog door te voeren, ondanks LEZ-verzet en uitstel. “Het is werkelijk stuitend dat de Vlaamse regering zich achter deze asociale maatregel blijft scharen”, reageerde Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang) in een mededeling.
Net als de Britse Labour partij stoot ook regeringspartij N-VA op kritiek vanuit hun eigen rangen. Terwijl ze op Vlaamse niveau de LEZ blijven steunen roept hun lokale Gentse fractie op tot afschaffing van het systeem. “Het leven is al duur genoeg, we moeten mensen niet nog eens op extra kosten jagen”, vindt de Gentse N-VA-kopvrouw Anneleen van Bossuyt.
“Hypocriet”, zo reageerde de Gentse Vlaams Belang-top, die al sinds het oorspronkelijke voorstel gekant is tegen de asociale lage-emissiezones. “Dit is dan ook niets anders dan goedkope verkiezingsretoriek”, liet fractieleider Johan Deckmyn (Vlaams Belang) weten aan V-NIEUWS. “De strengere LEZ-regels zijn letterlijk een constructie van Demir en N-VA.”