Een nieuwe reclamecampagne van autofabrikant Jaguar zorgt voor reacties op sociale media. Dat meldt PAL NWS. Het Britse automerk toont in een opvallende video geen enkele auto. Ze kiezen vol overtuiging voor een aantal kleurrijke en vermoedelijk non-binaire individuen.
Jaguar dat sinds 2008 eigendom is van het Indiase Tata Motors, krijgt stevige kritiek na de lancering van een opmerkelijke campagne. In een korte reclamespot van 30 seconden is er geen enkele auto te zien. In plaats daarvan verschijnen acht kleurrijk geklede personen in een surrealistisch, paars woestijnlandschap. De boodschap: “Creëer het exuberante. Leef levendig. Weg met het gewone. Breek hokjes. Kopieer niets.”
Copy nothing. #Jaguar pic.twitter.com/BfVhc3l09B
— Jaguar (@Jaguar) November 19, 2024
Reprise van Bud Light?
De keuze voor deze aanpak roept echter gemengde reacties op. CEO van het merk Tesla, Elon Musk, stelde op platform X (voorheen Twitter) de vraag of Jaguar überhaupt nog auto’s verkoopt. Veel gebruikers trekken parallellen met de mislukte marketingcampagne van Bud Light, waar een samenwerking met een transgenderactivist leidde tot een massale boycot en kelderende verkoopcijfers.
Do you sell cars?
— Elon Musk (@elonmusk) November 19, 2024
Jaguar zou nu dezelfde fout maken als andere bedrijven door een doelgroep aan te spreken die mogelijk niet samenvalt met het traditionele klantenbestand: oudere, welgestelde mannen. Of de marketingkeuze het merk uiteindelijk schaadt of versterkt, zal de toekomst moeten uitwijzen.