13.5 C
Brussel

Leesvaardigheid van leerlingen in Vlaanderen blijft dalen

Gepubliceerd:

- Advertisement -

In Vlaanderen blijft de gemiddelde score voor leesvaardigheid bij 15-jarigen dalen. Dat meldt VRT NWS. Die neerwaartse trend staat in sterk contrast met het steeds toenemend aantal leerlingen met een migratieachtergrond in het onderwijs.

De leesvaardigheid van Vlaamse 15-jarigen daalt zowel bij leerlingen zonder migratieachtergrond als bij leerlingen met een migratieachtergrond van de eerste generatie. Dit blijkt uit recente cijfers van de UGent.

In 2009 scoorden Vlaamse autochtone leerlingen gemiddeld 526 op leesvaardigheid. Bij het recente PISA-onderzoek van 2022 daalde dit naar 497. Leerlingen met een migratieachtergrond van de eerste generatie behaalden in 2009 een gemiddelde score van 462, die in 2022 was gezakt naar 413.

Keldering in prestaties door anderstalige migranten

Mede door een toevloed van anderstalige migranten in de klas – die extra aandacht vereisen en middelen vragen van leerkrachten – gaan ook de onderwijsprestaties van inheemse Vlamingen er dus sterk op achteruit.

In Vlaanderen heeft vandaag bijna 20 procent van de leerlingen een buitenlandse achtergrond. Dit impliceert dat ze niet in België geboren zijn of dat hun ouders van buitenlandse afkomst zijn. Daar bovenop komen ook nog migranten van de derde en vierde generatie. Het daadwerkelijke percentage ligt dus waarschijnlijk nog hoger.

Niet alleen in Vlaanderen verslechtert de leesvaardigheid van leerlingen, maar ook in heel Europa daalt het niveau. In Nederland is de daling zelfs sterker dan in Vlaanderen. Desondanks is er één land dat laat zien dat het anders kan: Ierland.

Ambitieus leesvaardigheidsbeleid uit Ierland

Tussen 2011 en 2020 voerde Ierland een ambitieus leesvaardigheidsbeleid uit, gebaseerd op verbeterde lerarenopleiding, samenwerking tussen onderwijsinstanties, consistente beleidsmaatregelen en voortdurende monitoring van het verloop van de acties en hun effect. Het resultaat was een stabiel leesvaardigheidsniveau en een kleinere kloof tussen leerlingen van verschillende achtergronden.

Ierland ontvangt dan ook beduidend minder niet-Europese migranten per hoofd van de bevolking dan vele andere EU-lidstaten.

Lees ook:

“Natuurlijk schaadt massamigratie niveau onderwijs”

BRON:VRT NWS
Axelle De Meersman
Axelle De Meersman
Axelle De Meersman (Aalst, 2003°) is studente Psychologie en volgt het binnenlands en buitenlands nieuws op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen