De kritiek op de krakkemikkige premie voor elektrische wagens (e-wagens) komt niet langer alleen van het Vlaams Belang. Ook de Raad van State was vernietigend deze week en HLN-redactrice Astrid Roelandt zegt donderdag evenzeer dat de premie beter wordt afgevoerd omdat ze niet eerlijk is en er te weinig geld voor is voorzien. “Het eerlijkste om te doen tegenover de belastingbetaler is de ondoordachte premie gewoon per direct stopzetten, met compensaties voor wie al kocht.” Hiermee volgt Roelandt de kritieken van onder meer Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang).
Eerder deze week volgde de Raad van State het Vlaams Belang in hun kritiek op de toelages voor e-wagens. De Raad van State liet weten dat er problemen zijn “met het gelijkheids- en vertrouwensbeginsel door het beperkte budget en de mogelijke verlaging van de premie bij een te grote vraag”. Met andere woorden: er is te weinig geld voor en de premie zou enkel gaan naar zij die al een e-wagen kunnen permitteren, maar ook bovendien enkel naar zij die er snel-snel bij zijn.
“Wat de regering ook beslist – meer geld voorzien of de premie vroegtijdig stopzetten of verminderen: dit is niet galant recht te trekken”, zo schrijft ook Roelandt in HLN. “Maar dan beter de korte pijn. Hoe vervelend het ook is voor de mensen die op het punt stonden een elektrische wagen te bestellen: het eerlijkste om vandaag te doen tegenover álle belastingbetalers is de maatregel gewoon per direct stopzetten, met een compensatie voor de mensen die al besteld hebben en op die premie gerekend hebben. Maar de kans is zeer groot dat de Vlaamse regering zo’n gezichtsverlies niet aandurft op vier maanden van de verkiezingen.”
“Draai liever het verkoopverbod op klassieke wagens terug”
Ook Claes had het dinsdag over “een straatje zonder einde”, zo stond in een striemende mededeling. “We hebben blijkbaar niets geleerd uit het blind strooien met subsidies voor de zogenaamde energietransitie. Ondertussen bouwt de Vlaamse regering het aanbod van het openbaar vervoer af en wil ze de premie financieren door de kilometerheffing voor vrachtwagens uit te breiden naar meer wegen.”
Het Vlaams Belang wil ook dat het verkoopverbod op de klassieke verbrandingsmotor in 2029 wordt teruggedraaid. “Als de Vlaamse regering echt iets wil doen om de Vlamingen financieel te ondersteunen, draait ze dat verbod onmiddellijk terug.”
Lees ook: