De invoering van de laatste fase van het Plan Basisbereikbaarheid op maandag 6 januari zorgde voor een valse start van het nieuwe jaar voor De Lijn en haar reizigers. Dat meldt het Vlaams Belang in een mededeling. “Niet alleen zorgt een tekort van maar liefst 150 chauffeurs voor problemen, ook de zoveelste aanpassing van lijnen, trajecten en frequenties leidt tot complete chaos”, reageert Vlaams Parlementslid Sarah T’Joens (Vlaams Belang).
T’Joens uitte scherpe kritiek op de situatie. “Tot overmaat van ramp liet ook de app van De Lijn het gisteren afweten”, vertelt ze. Het vervoersbedrijf paste maar liefst 10 procent van haar lijnen aan, wat resulteerde in ingekorte trajecten, verlaagde frequenties en nieuwe lijnnummers. Reizigers weten amper nog welke bus ze moeten nemen.
“Deze problemen werden al meermaals aangekaart door het Vlaams Belang, maar de Vlaamse regering blijft doof voor de noodkreten van pendelaars en personeel”, besluit T’Joens.
Reizigers verdienen beter openbaar vervoer
De huidige problemen illustreren volgens T’Joens een falend Vlaams mobiliteitsbeleid. Ze roept minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) op om actie te ondernemen. “Het is hoog tijd dat de minister een concreet actieplan voorlegt”, zegt het Vlaams Parlementslid. “Waar blijven de nieuwe bussen en hoe gaat men de aanwerving en het behoud van chauffeurs aanpakken? De reiziger heeft recht op antwoorden én op degelijk openbaar vervoer.”
“Mijn nieuwjaarswensen voor De Lijn? Meer chauffeurs, een vernieuwde en betrouwbare vloot, een goed werkende app, en vooral: veilige, betaalbare en stipte ritten voor iedereen”, besluit T’Joens. Voorlopig blijft het wachten op verbeteringen die de reizigers van De Lijn verdienen.
Lees ook:
Wim Verheyden: “strengere aanpak nodig voor geweld op openbaar vervoer”