3.1 C
Brussel

Frank Troosters: “De NMBS zal nog een lange weg moeten afleggen”

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De stiptheid van de treinen bij de NMBS bedroeg het afgelopen jaar 89,7 procent. Dat is een lichte verbetering ten opzichte van 87,5 procent in 2023. Toch blijft dit cijfer onder het streefcijfer van 90,6 procent dat tegen 2027 gehaald moet worden. “Er is nog heel veel werk aan de winkel”, stelt Kamerlid Frank Troosters (Vlaams Belang) in een persbericht.

Bij het afsluiten van het openbare dienstcontract in 2022 stond de stiptheid op 89,5 procent. Twee jaar later is er amper vooruitgang. Bovendien worden vertragingen van minder dan zes minuten niet meegerekend. “Treinen die volledig of gedeeltelijk zijn afgeschaft tellen ook niet mee in de berekening”, voegt Troosters toe.

Aantal afgeschafte treinen blijft hoog

De vervoersmaatschappij schrapte in 2024 maar liefst 45.944 treinen volledig of gedeeltelijk. Dit aantal blijft bijna gelijk aan het record van 2023 met 46.086 annuleringen. Troosters ziet hierin het bewijs dat de NMBS geen structurele verbetering bereikt.

Hij wijst op het belang van stiptheid en betrouwbaarheid om het vertrouwen van reizigers terug te winnen. “Betrouwbaarheid, degelijkheid, stiptheid, veiligheid en comfort trekken mensen naar het openbaar vervoer”, verklaart hij. Zonder die voorwaarden blijft de beoogde modal shift een onhaalbaar doel.

Troosters benadrukt dat hervorming noodzakelijk blijft. Hij verwijst naar de nota van Bart De Wever (N-VA), waarin staat dat regionalisering van het spoor essentieel is. “Efficiënt spoorvervoer vereist regionale bevoegdheden”, stelt hij. In de Kamercommissie zal hij minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) hierover opnieuw ondervragen.

Diego Denie
Diego Denie
Diego Denie (Zottegem, 2006°) is student Rechten en Politieke Wetenschappen aan de KU Leuven Kulak en weekendredacteur voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen