Pseudowetenschap en kwakzalverij zijn veelvuldig te vinden in onze maatschappij, niet alleen in de medische en psychologische wereld, maar meer en meer ook in die van pedagogie en onderwijs. Denk maar aan allerlei ‘coaches’, therapeuten en bedrijven met bedenkelijke kwalificaties. Zeventig experts hebben het in een open brief en De Standaard over “een wildgroei aan pseudowetenschappelijke behandelingen”. “Kostbare tijd gaat verloren”, zo waarschuwt men, want kinderjaren zijn natuurlijk formatieve jaren.
De experts van verschillende Vlaamse universiteiten en instellingen, gespecialiseerd in revalidatie, ontwikkelingsstoornissen en leerproblemen trekken aan de alarmbel. Overal schieten behandelingen en coaching-trajecten als paddenstoelen uit de grond. Ze bieden dingen aan als ‘Bodymap’, ‘energetische coaching’, ‘Braingym’, ‘Reflexintegratie Therapie’ en ‘Kritische ontwikkelingsbegeleiding’.
Maar dat zijn behandelingen van kinderen “waarvoor geen bewijs van werkzaamheid bestaat”. “Kinderen en ouders verliezen soms kostbare tijd aan zulke methodes”, schrijven zo de experts in hun open brief. “Daardoor worden ernstige diagnoses zoals autisme soms gemist of pas laattijdig ontdekt.”
Ook de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) delen bovenstaande bezorgdheid en willen meer inzetten op bewustwording van deze problematiek.
Lees ook: