6.7 C
Brussel

Een op de drie zelfstandige supermarkten maakt verlies

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Bijna een op de drie (27,9 procent) Vlaamse supermarkten in handen van zelfstandige ­ondernemers maakte in 2022 verlies. Dat meldt Belga en blijkt uit een analyse van onderzoeks­bureau Serunt. Dat is een pak meer dan in 2019, toen ongeveer 18 procent verlies maakte. 

Uit cijfer van onderzoeksbureau Serunt, in opdracht van de zelfstandigenorganisatie Unizo, blijkt dat steeds meer zelfstandige supermarkten verlies draaien. De inflatie ­bedroeg 11 procent en de winkels konden hun stijgende kosten voor energie en lonen niet in hetzelfde tempo verrekenen in hun verkoopprijzen.

De voornaamste reden voor de stijgende kosten is de toegenomen concurrentie, die de ruimte voor prijsverhogingen beperkt. Het aantal supermarkten nam in het voorbije decennium met de helft toe. Vooral de komst van Albert Heijn, Intermarché en Jumbo maken het de andere ketens moeilijk.

Maximumprijzen

Met 3,08 supermarkten per 10.000 inwoners heeft België ­volgens Unizo het hoogste aantal vestigingen per capita in Europa. Frankrijk heeft er 2,92 per 10.000 inwoners, Nederland 2,53. De ­concurrentie is een zegen voor de consument, maar levert super­markt­directies kopzorgen op.

Zelfstandige winkeliers kunnen hun prijzen niet zomaar naar eigen goeddunken verhogen. Ze zijn immers gebonden aan het prijsbeleid van de keten waarbij ze zijn aangesloten. Spelers als Albert Heijn en Jumbo leggen hun ­franchisenemers al ­jaren maximumprijzen op. Dat doen sinds kort ook Carrefour en Delhaize.

Zelfstandige supermarkten boekten vorig jaar gemiddeld 106.000 euro winst. Dat is bijna de helft minder dan in 2021 en is nog veel lager dan in 2020. Dat waren twee top­jaren, want door corona deed de Belg meer inkopen in buurtwinkels.

Mathias Leyssens
Mathias Leyssens
Mathias Leyssens (Jette, 1999°) is bachelorstudent Geschiedenis en volgt de binnenlandse politiek op voor V-NIEUWS.

Gerelateerd

Meest gelezen