22.2 C
Brussel

DPG Media en JCDecaux weigeren advertenties Vlaams Belang

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Tal van media weigeren (nog steeds) om advertenties van het Vlaams Belang te plaatsen. Dat blijkt opnieuw uit info die de redactie kon inkijken en in kader van de pre-campagne van Tom Van Griekens partij, genaamd ‘ander en beter’. Het Vlaams Belang is zo de enige Vlaamse partij die bij meerdere media niet mag aankloppen om te adverteren. Bij de weigeraars zijn de DPG Media-groep (van VTM en HLN) en JCDecaux (bekend door hun straataffiches).

Deze donderdag stelde het Vlaams Belang haar pre-campagne voor onder de titel ‘ander en beter’. Het is een duidelijk signaal vanwege Tom Van Grieken naar de systeempartijen én de kiezers: het huidige beleid is rampzalig en verandering kan enkel met het Vlaams Belang.

De pre-campagne wordt meteen groots opgezet en dit via huis-aan-huisfolders, pamfletten, advertenties, sociale media en enorme billboards. Maar tal van media weigerden om in te gaan om de advertentieverzoeken, nogmaals aantonend dat het ‘cordon médiatique’ springlevend is.

Vlaams Belang in strijd met… advertentiebeleid?

“DPG Media Advertising hanteert tijdens deze verkiezingsperiode hetzelfde advertentiebeleid als in het verleden waardoor we uw advertenties niet weerhouden op onze platformen”. Dat is wat de communicatiedienst van het Vlaams Belang evenwel mocht vernemen eerder afgelopen eindjaar vanwege DPG Media. De partij mag dus bijvoorbeeld niet adverteren in Humo, HLN of De Morgen.

Bij JCDecaux waren ze dan weer iets subtieler. Zo liet één medewerker na aandringen weten dat hij “graag zou willen helpen, maar jammer genoeg […] geen go van [het] management” kreeg.

De weigeraars letten echter beter wel op. Het Vlaams Belang heeft zo meermaals rechtszaken gewonnen tegen verschillende organisaties die publiciteit van de partij weigerden, en dit op basis van de discriminatiewetgeving. In 2018 moest de boekenbeurs zo – wegens een beslissing in beroep – een stand geven aan het aan het Vlaams Belang-gelieerde Uitgeverij Egmont. In 2007 won de partij dan weer een rechtszaak tegen BRUZZ en Metro.

Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert (1989°, Gent) is hoofdredacteur van V-NIEUWS. Hij studeerde EU-studies aan de UGent. Voor V-NIEUWS richtte hij SCEPTR op en was hij woordvoerder bij het Vlaams Belang en de Vlaamse Volksbeweging.

Gerelateerd

Meest gelezen