9.7 C
Brussel

De Lijn schaft 500 elektrische bussen aan bij Chinese BYD

Gepubliceerd:

- Advertisement -

De Lijn koopt haar voertuigen niet langer alleen bij Vlaamse producent Van Hool en het Nederlandse VDL, dankzij een contract met het Chinese BYD voor 500 elektrische bussen. Dat meldt De Tijd. “De te snel opgelegde elektrificatie maakt dat we worden overgeleverd aan goedkope Chinese automerken die onze markt zullen overnemen”, waarschuwt Kamerlid Reccino Van Lommel (Vlaams Belang).

Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn oogst hevige kritiek na de aankondiging van hun akkoord met BYD voor de aankoop van 500 elektrische bussen. Een eerste bestelling van 92 bussen, ter waarde van 43 miljoen euro, is al geplaatst bij de Chinese autobouwer. Hiermee krijgen de Vlaamse producent Van Hool en het Nederlandse VDL hevige concurrentie uit het communistische land.

“Het einde van onze Europese auto-industrie is duidelijk in zicht”, waarschuwt Kamerlid Reccino Van Lommel (Vlaams Belang). “De te snel opgelegde elektrificatie maakt dat we worden overgeleverd aan goedkope Chinese automerken die onze markt zullen overnemen.” Naast het mogelijke verlies van werkgelegenheid, wijst Van Lommel ook op de negatieve invloed op onze handelsbalans.

Concurrentievervalsing BYD

Van Lommel krijgt bijval van professor Jonathan Holslag, politicoloog en Chinakenner. “Dit is de uitverkoop van de Europese vrijhandel“, waarschuwt hij op sociale media. “Na de Chinese havenkranen, ook nog eens Chinese Lijnbussen, terwijl we met Van Hool een Vlaamse topleverancier in huis hebben”, vervolgt hij.

Holslag stelt ook vragen bij het beleid van minister-president Jan Jambon (N-VA), minister Lydia Peeters (Open Vld) en de Vlaamse regering. “Tijdens deze regeerperiode is het Vlaams-Chinese handelstekort gegroeid van ongeveer 2 miljard tot meer dan 7 miljard”, volgens de professor. “Quid Vlaamse industriebeleid?”

Verder kaart Holslag de hevige staatssteun en ideologische invloed van de Chinese overheid bij BYD aan. Zo zou het bedrijf ongeveer 11 miljard dollar aan leningen van staatsbanken en 5 miljard dollar aan subsidies ontvangen hebben. “Zonder steun van de overheid zou er geen BYD zijn”, wist voorzitter Wang Changfu van het bedrijf te vertellen. “Samen aan de rode droom bouwen”, klinkt een motto van het bedrijf.

BRON:De Tijd
Elias Cool
Elias Cool
Elias Cool (1999°) volgt als redacteur de binnenlandse berichtgeving op voor V-NIEUWS. Hij is gewezen ondernemer en student aan de associatie KU Leuven.

Gerelateerd

Meest gelezen