Van Hool zit in financiële moeilijkheden en er komt wellicht een herstructurering van het bedrijf. Dat meldt De Tijd. De busbouwer stelt zo’n 2.500 mensen te werk in Koningshooikt (Lier) en hoopt op een reddingsboei van de Vlaamse regering. “We mogen dit Vlaamse kroonjuweel absoluut niet verloren laten gaan”, volgens Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang).
Het gaat niet goed met Vlaamse busfabrikant Van Hool. Het bedrijf zit met een miljoenenachterstand in sociale bijdragen en hun financieel reserve raakt langzaam opgebruikt door opstapelende verliezen. Van de ongeveer 2.500 werknemers in de fabriek in Koningshooikt is ongeveer een derde op tijdelijke werkloosheid gezet.
Onlangs liep de busbouwer ook een grote bestelling bussen door De Lijn mis. De Vlaamse vervoersmaatschappij – vroeger trouwe klant – koos voor voertuigen van de Chinese fabrikant BYD, een zet die veel kritiek opleverde. BYD kan zogezegd sneller en goedkoper leveren. Dat kost Van Hool wel bestellingen en de Vlamingen werkgelegenheid.
Redding voor Van Hool
“De problemen bij Van Hool kunnen niet los gezien worden van het Vlaamse regeringsbeleid”, benadrukte Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang) tijdens de plenaire zitting. Ondanks de aanwezigheid van een eigen binnenlandse speler gaan aankoopcontracten toch naar het buitenland, mede door EU-aanbestedingsregels.
Hierbij wijst Verheyden ook op de “groene elektrificatiewoede” en het gebrek aan steun voor de binnenlandse maakindustrie. “We mogen dit Vlaamse kroonjuweel absoluut niet verloren laten gaan”, besluit het Parlementslid. Het Vlaams Belang dringt aan op redding voor Van Hool en “een algemeen industrieel beleid dat de toekomst van onze Vlaamse industrie veilig stelt.”
Lees ook: