1.3 C
Brussel

Brusselse cultuurhuizen voeren ‘ramadan’-labels in

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Een 20-tal Brusselse cultuurhuizen, waaronder het Kaaitheater en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS), hebben een ‘ramadan-vriendelijk’ label geïntroduceerd. Dat meldt VRT NWS. Zo weten moslims of er niets ‘haram’ tijdens de voorstelling gebeurt en wordt er gewaarschuwd voor geweld, naakt of muziek in een voorstelling. Niettegenstaande de Vlaamse cultuurwereld de afgelopen decennia een strijd heeft gevoerd tegen zogenaamde katholieke ‘preutsheid’ en met veel plezier christelijke heilige huisjes vernielde, keren de Brusselse cultuurhuizen nu dus op hun stappen terug, weliswaar niet in de richting van de Kerk.

Na jarenlang een strijd te voeren tegen godsdienst en de katholieke Kerk in het bijzonder, wisselt de cultuurwereld – disproportioneel bevolkt met linkse artiesten – het geweer van schouder. In het kader van de ramadan – het islamitische vasten – gaan zeker 20 cultuurhuizen nu waarschuwen voor islamitisch-ongevoelige content. Als er bijvoorbeeld naakt, muziek of geweld wordt vertoond, zal dat gemeld worden. Als alles in orde is, krijgen voorstellingen een ‘ramadanvriendelijk’ label.

Kritiek op ramadan-labels veelvuldig: “zoveelste voorbeeld van islamisering, op handen gedragen door deugdpronkende linkse theathermakers die enkele jaren geleden nog te keer gingen tegen katholieke Kerk”

Het label is niet uniek in Europa, maar bestaat al in meerdere landen met een grote moslimpopulatie. Deze islamisering kent echter niet overal fans. Isolde Van den Eynde vroeg zich zo onder meer af in haar editoriaal op Het Laatste Nieuws of er überhaupt wel “een significant aantal moslims de KVS en een twintigtal andere theaters frequenteren tijdens de ramadan?” En nog: “hoeveel moslims vroegen hier eigenlijk om? [H]oeveel moslims liggen hier nu écht wakker van? Het moet [vooral] de onbekrompenheid etaleren van de theaterhuizen.”

Van den Eynde duwt verder op de zere wonde door de beruchte voorstelling genaamd ‘Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen’ aan te halen. Deze voorstelling van Vlaams-Tunesische theatermakers Chokri en Zouzou Ben Chikha uit 2005 aan de KVS werd gepromoot met een opzettelijk provocerende affiche van een Nood-Afrikaanse versie van Maagd Maria met ontblote borsten. Ondanks katholiek protest liet toenmalig artistiek directeur Jan Goossens weten dat “de KVS […] een theater [is] met een open geest en het mag duidelijk zijn dat we de affiche niet intrekken.”

Anderen die kritiek gaven op de ramadanlabels waren columnist en historicus Luckas Vander Taelen, minister-president Jan Jambon (N-VA) die waarschuwde voor “zelfcensuur” en Vlaams Parlementslid Sam van Rooy (Vlaams Belang). Van Rooy had het tegenover onze redactie over “een zoveelste voorbeeld van islamisering die de klok terugdraait, op handen gedragen door deugdpronkende linkse theatermakers die enkele jaren geleden nog hun opperste best deden om zoveel mogelijk brave katholieken te beledigen. Uiteraard allemaal gefinancierd met ons belastinggeld.”

Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert (1989°, Gent) is hoofdredacteur van V-NIEUWS. Hij studeerde EU-studies aan de UGent. Voor V-NIEUWS richtte hij SCEPTR op en was hij woordvoerder bij het Vlaams Belang en de Vlaamse Volksbeweging.

Gerelateerd

Meest gelezen