Webwinkel Bol.com promoot in haar nieuwste reclamecampagne het dragen van de boerkini. De keten doet dat naar aanleiding van het mooie weer van de afgelopen dagen. “Bol.com wil vrouwen van kop tot teen bedekt de zomer en het water in”, reageert Vlaams Parlementslid Filip Dewinter (Vlaams Belang) op Twitter.
De zomer is nog niet begonnen, of er waren al meerder eproblemen met verschillende groepen van allochtone amokmakers. In de Blaarmeersen werd zo één vrouw bekogeld met zand wanneer die topless wilde zwemmen. Geen geschikter moment om de boerkini te promoten, moet webwinkel Bol.com gedacht hebben.
Islamdiscriminatie
Wie de afgelopen dagen in de Antwerpse binnenstad rondliep, kon haast niet naast de reclameborden kijken waarop een gesluierde vrouw in boerkini te zien is. “De winkel van zomerspetters”, aldus Bol.com. Wat de boerkini dan wel met ‘zomerspetters'” te maken heeft, is niet meteen duidelijk. “Gezien bij 30 graden in Antwerpen: Bom.com wil vrouwen van kop tot teen bedekt de zomer en het water in”, hekelt Vlaams Parlementslid Filip Dewinter de campagne.
De boerkini is de aquatische aanpassing van een hidjab of boerka. Gezien vrouwen zich volgens de islamitische regels niet onbedekt in het openbaar mogen begeven, gelden die regels natuurlijk ook in het zwembad of aan het strand. Vandaar de boerkini-uitvinding.
Maar met ‘zomerspetters’ heeft het weinig te zien, vindt Dewinter alvast. “Alleen de surfplank doet aan de zomer denken, de hoofddoek en de boerkini aan vrouwenonderdrukking en islamdiscriminatie”, klinkt het.
Boerkiniverbod
In maart dit jaar diende het Vlaams Belang een voorstel van decreet in om een einde te maken aan boerkini’s in openbare zwembaden. De partij wil dat al wie het verbod niet naleeft een administratieve boete ontvangt. Het verbod geldt evenwel voor moslimmannen die hun vrouw verplichten om een boerkini te dragen.