Het Belgische consumentenvertrouwen heeft in november een forse daling doorgemaakt. De indicator zakte met drie punten naar -8, het laagste niveau sinds juni vorig jaar en net onder het langetermijngemiddelde. Gezinnen tonen zich somber over zowel de algemene economische vooruitzichten als hun persoonlijke financiële situatie, zo schrijft De Tijd.
Volgens de Nationale Bank is de daling vooral te wijten aan negatieve vooruitzichten op macro-economisch vlak. Het vertrouwen in de algemene economische toestand bereikte het laagste peil in bijna twee jaar. Daarnaast groeit de vrees voor een stijging van de werkloosheid in de komende twaalf maanden. Herstructureringen bij bedrijven, zoals de aangekondigde sluiting van de Audi-fabriek in Vorst eind februari, versterken het pessimisme.
Ook de persoonlijke financiële situatie van Belgische gezinnen wordt met meer somberheid bekeken. Desondanks geven veel huishoudens aan meer te willen sparen, mogelijk als buffer tegen economische onzekerheden. Met de toenemende onzekerheden op nationaal en internationaal vlak blijft het consumentenvertrouwen daarom een belangrijke graadmeter voor de economische stemming in België.
Impact van internationale ontwikkelingen beperkt
De recente Amerikaanse presidentsverkiezingen lijken geen significante invloed te hebben gehad op het Belgische consumentenvertrouwen. De Nationale Bank meldde dat er weinig verschil te zien was in de indicator vóór en na 5 november, de dag dat Donald Trump als president werd verkozen.