Automobilisten bereiden zich best voor op de zoveelste kostenverhoging. De jaarlijkse verkeersbelastingen worden immers verhoogd en ook het inschrijvingsgeld zal toenemen. Afhankelijk van je (elektrische aanvoering van je) wagen, betaal je meer of minder. Dat meldt onder meer Het Laatste Nieuws.
In Vlaanderen moeten automobilisten – los van de omvangrijke brandstoftaksen – een jaarlijkse verkeersbelasting betalen en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Die laatste zaken zullen vanaf 1 juli stijgen met maar liefst 5,02%. Die cijfers zijn bekendgemaakt na een vraag van Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld). En hier bovenop komen dan nog eens de gemeentelijke opcentiemen.
De Vlaamse overheid stelt dat het gaat om de jaarlijkse indexering. De stijging en kosten zijn wel gerelateerd aan het aantal fiscale PK’s, CO₂-uitstoot, het type brandstof en de euronorm. Wie een oude, meer vervuilende wagen heeft, moet dus meer betalen.
De eigenaars van de ‘goedkoopste’ personenwagens, met amper 4 fiscale pk’s of minder, zullen maar 4,38 euro extra moeten betalen voor hun jaarlijkse verkeersbelasting. Het maximumtarief – voor auto’s met 20 fiscale pk’s en meer – gaat echter met 112,23 euro naar omhoog. Gemiddeld zullen jaarlijks Vlaming 18-44 euro extra betalen. Wie volledig elektrisch rijdt, moet niets extra betalen.
De BIV stijgt dan weer met zo’n 28 euro voor de meest ecologische dieselmotor. De meest vervuilende euronorm scoort dan weer 179 euro extra bij diesel en 71 euro voor benzine.