De 25-jarige Amerikaanse NBA’er Jonathan Isaac begint zijn eigen sportmerk, bedoeld als tegengewicht voor de alsmaar progressievere multinationals. Onder de leuze “we moeten ons uitspreken” lanceerde hij begin deze maand ‘UN1TUS’, zo meldt NieuwRechts.
Hiermee zet de basketballer zich duidelijk af tegen sportmerken als Adidas en Nike. Adidas liet recentelijk een man opdraven in de reclame voor hun badpakken. Nike sloot dan weer een sponsordeal met transgenderactivist Dylan Mulvaney, dewelke onder meer beha’s mag promoten. Mulvaney zorgde er eerder voor dat het aandeel van AB InBev kelderde, na de Bud Light-reclame.
In een Twittervideo kondigde Isaac zijn nieuwe sportmerk UN1TUS aan. “Sommige bedrijven hebben bewust de keuze gemaakt om christelijke en conservatieve waarden aan te vallen of te ondermijnen”, klinkt het. “Van mij mogen ze dat doen, hoezeer ik het ook oneens met hen ben. Maar ik denk dat er ook de vrijheid moet zijn om te creëren wat we willen creëren.”
Isaac knielt niet
Met zijn eigen merk wil de NBA’er deals sluiten met atleten van verschillende disciplines om zo een “infrastructuur te creëren” voor nieuw sportgerei met een conservatieve boodschap. Volgens Isaac is het immers tijd om “op te staan voor hetgeen je in gelooft”. “Het wordt steeds donkerder en gekker”, vertelt hij in het fragment van de PragerU-documentaire ‘Unwoke Inc.’. “Het zal steeds moeilijker, maar des te belangrijker zijn om je uit te spreken.”
In 2020 ontstond reeds furore omtrent de basketballer. Als enige NBA-speler weigerde hij deel te nemen aan een Black Lives Matter-protestactie in de Amerikaanse basketbalcompetitie. Hij zei zich, als Afro-Amerikaan, niet te kunnen vinden in de boodschap van BLM.
Vanaf augustus komt het merk op de markt.
Retail brands have the freedom to go woke. We have the freedom to create an alternative. UNITUS launches August 2023. Stay tuned🙃 #WeAreUnitus pic.twitter.com/2TIfkVc6Zt
— Jonathan Isaac (@JJudahIsaac) June 2, 2023