Het jaarverslag van de federale Ombudsman laat zien dat er vorig jaar meer klachten over de federale overheid waren dan ooit tevoren. Ongeveer een kwart van deze klachten had betrekking op energiepremies. Over een periode van vijf jaar is het aantal klachten met 45 procent toegenomen. Volgens de Ombudsman dreigen burgers het vertrouwen te verliezen in de federale overheid, dat meldt VRT NWS.
De federale Ombudsman, een onafhankelijke publieke instantie, behandelt kosteloos klachten en informatieverzoeken van burgers over de federale overheid. Vorig jaar opende deze dienst meer dan 10.000 dossiers, waarvan meer dan 7.300 klachten betroffen, een absoluut record. In de laatste vijf jaar steeg het aantal klachten met 45 procent. “Veel burgers dreigen het vertrouwen in de overheid, en op termijn in de democratie, te verliezen”, stelt Ombudsman David Baele in VRT NWS.
Asiel en migratie en sociale zaken zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de klachten. Afgelopen jaar waren ze goed voor respectievelijk 36,5 procent en 38,6 procent van de ingediende klachten.
Ombudsman: “overheid dient beloftes na te komen”
De Ombudsman heeft enkele aanbevelingen voorgesteld om het verminderende vertrouwen in de overheid aan te pakken. Zo dient de overheid beloftes na te komen en te zorgen dat iedereen zijn rechtmatige voorzieningen ontvangt. Hoewel er begrip is voor de uitdagingen waarin administraties hebben gewerkt door opeenvolgende crises, mag dit niet ten koste gaan van de burgers.
De aanbevelingen benadrukken ook het belang van transparante en effectieve communicatie. Daarnaast moet de overheid haar digitale diensten veiliger en gebruiksvriendelijker maken. Tot slot wordt aangedrongen op een verbeterde klachtendienst die in staat is eigen fouten te herstellen.