4.2 C
Brussel

62 Vlaamse stations verwaarloosd: in Tienen dreigt zelfs instortingsgevaar

Gepubliceerd:

- Advertisement -

Tal van NMBS-stations en de bijhorende gebouwen zijn ondermaats onderhouden. Drie Vlaamse stations zijn zelfs onder toezicht geplaatst door het agentschap Onroerend Erfgoed omdat ze zo vervallen zijn. In Tienen is er zelfs instortingsgevaar. Dat meldt Het Nieuwsblad. En er worden inspecteurs gestuurd naar 59 andere stations in Vlaanderen. “Een gevolg van structurele onderbemiddeling én paarsgroen wanbeheer.”

Afbladderende verf, asbest, insijpelend water, ramen die uit hun kozijnen vallen, bezetsel dat loskomt en in Tienen nu zelfs instortingsgevaar. Het overzicht dat de Mediahuis-kranten publiceren maandag is niet min.

De situatie in Tienen is daarbij dramatisch. De burgemeester heeft de NMBS intussen in gebreke gesteld. “Men kijkt naar mij voor de veiligheid en dus heb ik meteen gehandeld door de NMBS te verplichten stabiliseringswerken uit te voeren”, zegt Katrien Partyka (cd&v) het in Het Nieuwsblad. “Doen ze dat niet binnen de 7 dagen, dan eisen we een dwangsom van 5.000 euro per dag.”

Maar intussen laten de herstellingen op zich wachten. Al jaren. In 2016 was er wel een bouwvergunning, maar bouwen of renoveren werd niet gedaan. En Tienen is geen alleenstaand geval. Er zijn vandaag 62 beschermde stations in Vlaanderen. Onder meer de stations van Lier en Brugge zijn er ook slecht aan toe.

Verhofstadt en paarsgroen wanbeheer

“Dat heeft natuurlijk veel te maken met de onzinnige ‘besparingen’ die de paarsgroene premier Guy Verhofstadt (Open Vld) liet uitvoeren vanaf 1999″, duidt Kamerlid en NMBS-specialist Frank Troosters (Vlaams Belang) via V-NIEUWS. “Tal van noodzakelijke infrastructurele ingrepen bleven uit om een Potemkin-begroting op te smukken. Het wanbeheer stopte daar evenwel niet. Huidig bevoegd Ecolo-minister Georges Gilkinet heeft zich dan wel beziggehouden om tijdens de coronacrisis gratis NMBS-kaarten weg te gooien, maar een noodplan voor zwaar verwaarloosde stations, was er te veel aan.”

“We dringen dan ook aan op een grondige herorganisatie van de NMBS”, besluit Troosters. “Nieuwe investeringen zijn broodnodig, maar alleen als het goed beheer wordt hersteld. De voorbije mobiliteitsministers hebben vooral gezorgd voor gebrekkig, verouderde rollend materieel, een permanent tekort aan operationeel personeel en stations die letterlijk op instorten staan. Tijd voor ander en beter. Er is geen reden waarom wij niet kunnen doen wat de minder belastingen betalende Zwitsers doen met de zeer performante ‘Schweizerische Bundesbahnen’ (SBB).

Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert
Jonas Naeyaert (1989°, Gent) is hoofdredacteur van V-NIEUWS. Hij studeerde EU-studies aan de UGent. Voor V-NIEUWS richtte hij SCEPTR op en was hij woordvoerder bij het Vlaams Belang en de Vlaamse Volksbeweging.

Gerelateerd

Meest gelezen