Records in Vlaanderen sneuvelen alweer, en het zijn er geen om trots op te zijn. 2023 is tot nu toe het zwaarste filejaar in meer dan tien jaar tijd, dat meldt De Tijd. Naast het capaciteitsprobleem, liggen meer ongevallen, wegenwerken en meer vrachtwagens aan de oorzaak van de hinder. Vooral de provincie Antwerpen wordt geteisterd.
De eerste tien maanden van dit jaar waren de files op de Vlaamse wegen zowel qua omvang als qua tijdverlies de zwaarste sinds het begin van de metingen in 2011, dat analyseerde De Tijd op basis van data van het Vlaams Verkeerscentrum. Hiermee spant 2023 nu al de kroon als meest ellendige filejaar.
Dit jaar werden de cijfers van de precovidperiode voorbijgestoken. Oktober 2023 evenaarde de verkeersdrukte van oktober 2019. In maart, april en mei werd dan weer een nieuw record gevestigd. Opvallend: ook tijdens de zomervakantiemaanden was er opmerkelijk meer drukte op de wegen. De provincie Antwerpen bereikt als enige recordcijfers. In Brussel zitten de cijfers momenteel nog onder het niveau van voor de pandemie, maar ook daar zitten ze in de lift.
Zwaarste filejaar, verdubbeling verkeersongevallen
Verder is het aantal dagelijkse verkeersongevallen sedert 2011 maar liefst verdubbeld tot twintig per dag. Ook waren er meer bouwwerven op de snelwegen dan in de voorbije jaren. Meer kilometers werden er echter niet gereden. De verkeersprestatie ligt lager dan in recordjaar 2019. Wel neemt vrachtverkeer een groter aandeel in dan vroeger.
Voor velen vormt het slecht beheerd openbaar vervoer bovendien geen alternatief. Ondanks de vindingrijkheid met statistieken, wordt dit geteisterd door vertragingen en afschaffingen. Zo ondervond ook Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang) gisteren.
Eerste trein afgeschaft.
Half uur wachten.
Tweede trein nog eens 13min vertraging.
“Deze trein bestaat uit 3 rijtuigen ipv 6”
Bedankt George Gilkinet, morgen dus terug met de auto naar Brussel. ⛽️— Bart Claes (@claesbart) November 20, 2023